Wednesday 15 February 2017

Belajar Forex Trading Bagi Pemulauan

Sebuah rumah telah von timpa oleh dahan pokok durian kepunyaan jiran. adakah tanggung jawab jiran tersebut untk bayar gantirugi. Alhamdulillah. Segala Puja 8211 Puji hanyalah milik Allah Taala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullahs s. a.w, ahli keluarga Baginda Yang suci, para sahabat Yang kesemua Mereka itu merupakan golongan Yang amat Mulia, para Ulama Yang mukhlisin. Para mujahidin von Jalan Allah Taala dan seluruh muslimin. Amin. Terima Kasih kepada Saudara Vollständig Yang mengemukakan soalan di atas. Sabda Baginda Rasulullahs s. a.w mengenai perkara Yang di atas: 16141618 16141616 16151614161816141614 161416161614 161716141615 161416181615 161416171614 161416151614 161716141616 161416171614 161716141615 1614161416181616 16141614161716141614 16141614 16181614161816141615 161516141612 16141618161616181615 161516141612 161416181614161816161615 161516141612 16141616 1617161616141616 1618161516151615 Ertinya. Baginda Nabi s. a.w pernah bersabda. Colorblue 8220 (Apa-apa) yang berlaku sebbabkan oleh binatang-binatang. Adalah percuma (sia-sia) sahaja. (Apa-apa) yang (jatuh) ke dalam telaga. Adalah percuma (sia-sia) sahaja. (Apa-apa) Yang Jatuh ke dalam gali-Galian adalah percuma (sia-sia) sahaja dan Pada harta rikaz itu hendaklah dikeluarkan Zakat sebanyak 15 daripadanya 8220 Farbe Hadis diriwayatkan oleh Secara sepakat oleh Al-Imam al-Bukhari rh dan Al-Imam Muslimischen rh (Muttafaqun 8216Alaih). Al-Imam Malik rh (2 12 8216Uqul). Al-Imam al-Bukhari rh (3 1499). Al-Imam Muslim rh (3 1710). Al-Imam An-Nasaie rh (5 2492). Al-Imam at-Tirmizie rh (3 1377). Al-Imam Abu Daud rh (4 4593). Al-Imam Ibnu Majah rh (2 2509). Al-Imam bei-Thabrani rh di dalam 8220 Al-Kabir 8220 (17 6) dan Al-Imam als Suyuthi rh di dalam 8220 As-Soghir 8220 (5676). Erti. 8220 PERCUMA SAHAJA 8220 ialah 8220 SIA 8211 SIA 8220 von dalam hatis tersebut membawa erti bahawa apa sahaja kerosakan yang dilakukan oleh binatang. Ataupun disebabkan jatuh ke dalam telaga. Ataupun disebabkan jatuh ke dalam lubang yang digali untuk mencari gali-galian. Maka si pemiliknya TIDAKLAH DIKENAKAN MEMBAYAR PAMPASAN atas kerugische yang diterima oleh orang yang ditimpa musibah itu. Tidak wajib dia membayarnya Krankheitsbaby apa Yang menimpa orang itu bukanlah disengajakan dengan satu sebab ataupun secara langsung. Oleh itu. jika pohon Si A Jatuh menimpa rumah Si B. maka BUKANLAH Menjadi TANGGUNG-JAWAB Si A untuk membayar kerugian Yang dideritai oleh Si B. jika Si B tidak pula meminta ganti-Rugi. Tetapi jika Si B meminta. Wajib Si A membayarnya. Walaupun begitu. jika Si A bermurah hati dan tetap mahu membayar ganti-Rugi walaupun pohon itu Jatuh bukanlah disebabkan perbuatannya ataupun Si A tetap mahu membayar ganti-Rugi kerana merasa bersalah (disebabkan dia Cuai sehingga pohonnya melepasi sempadan pagarnya lalu memasuki pagar Si B). Maka itu adalah LEBIH BAIK als LEBIH HAMPIR kepada ketaqwaan kepada Allah Ta8217ala. Lebih-lebih lagi. Jika Si A itu membaca hadis-hadis berikut. sudah tentulah Akan berdetik juga hatinya untuk membayar ganti-Rugi Yang dideritai oleh jirannya (Si B) IFU: 16141618 161416141613 16141616 16171614161616171616 161416171614 161716141615 1614161416181616 16141614161716141614 16141614 1614161716141616 161416181616 1616161416161616 1614 1615161816161615 161416181612 161416171614 1615161616171614 1616161416161616 16141618 16141614 1616161416161616 1614 1615161616171615 16161614161816161616 Ertinya. Daripada Saidina Anas r. a. Daripada Baginda Nabi s. a.w Yang Pernah Bersabda. 8220 Demi diriku yang berada von Dalam Tangan-Nya (Allah). Tidaklah dianggap beriman seseorang hamba itu sehinggalah dia mencintai bagi jirannya ataupun saudaranya apa-apa jua Yang disukai oleh dirinya 8220 16141618 161416181614161716141616 16181614 161516141614 161416161614 161716141615 16141618161516141615 161416171614 161416151614 161716141616 161416171614 161716141615 1614161416181616 16141614161716141614 16141614 16181615161816161615 16141615 16181615161816161616 1614 16141618161616151615 16141614 16151618161616151615 161416141618 16141614 1616 161416141616 161416161616 16141614 161716141615 1616 1614161416161616 161416141618 1614161716141614 16141618 1615161816161613 1615161816141611 1614161716141614 161716141615 161416181615 1615161816141611 16161618 1615161516141616 161416181616 16181616161416141616 161416141618 161416141614 1615161816161611 1614161416141615 161716141615 161416181614 16181616161416141616 Ertinya. Daripada Saidina Abdullah r. a Bin Saidina 8216Umar r. a. Sesungguhnya Baginda Rasulullah s. a.w pernah bersabda. 8220 Orang Islam isu adalah saudara taschen sesama orang Islam. Tidaklah boleh von menzalimi saudaranya es ist ein tidaklah boleh dia mengecewakannya. Dan sesiapa yang memenuhi permintaan saudaranya. Maka Allah juga akan memenuhi permintaannya. Dan sesiapa pula yang melepaskan seseorang Islam itu daripada kesusahan kesempitan. Maka allah akan melepaskan darinya satu kesusahan daripada berbagai kesusahan di hari kiamat kelak. Dan sesiapa sahaja yang memelihara kehormatan seseorang Der Islam. Allah pula Akan menjaga kehormatannya Pada hari kiamat Kelak 8220 Hadis Sahih diriwayatkan oleh Al-Imam al-Bukhari rh di dalam Kitab al-Mazlim Wal Ghadob. 16141618 161416161616 16181616 161416181616161716141616 161416161614 161716141615 1614161816151614 16141616 16171614161616171616 161416171614 161716141615 1614161416181616 16141614161716141614 16141614 161516171615 1614161816151613 1614161416141612 Ertinya. Daripada Saidina Jabir r. a Bin Saidina Abdullah r. a. Daripada Baginda Nabi s. a.w Yang Pernah Bersabda. 8220 Jetzt kaufen 820 Hadis Sahih Diriwayatkan al-Imam al-Bukhari rh di dalam Kitab al-Adab. Demikianlan berdasarkan apa yang kami ketahui secara sedikit. Walhal Allah ta8217ala adalah lebih mengetahui setiap yang tersurat dan tersirat. Sekian Semoga ada manfaatnya bersama. Wallahu Aalam Bis Sowab Wahuwa Yahdi Ila Sabilir Rasyad 16171617 1617 16171617 RUJUKAN amp SARANAN PEMBACAAN AL-JAMIE8217 as-SOGHIR Oleh. Al-8216Allamah Imam al-Hafiz als-Suyuthi rh. Jilid 2. Hadis. 5676 Terbitan. Maktabah Nazar Mustafa al-Baz. Riyadh FAIDHUL-QADIR-SYARH AL-JAMIE8217 als-SOGHIR Oleh. Al-8216Allamah Syeikh Muhammad Abdul Rauf al-Manawi rh Jilid. 4. Hadis. 5676. Halaman. 494 Terbitan. Darul Kutoob al-Ilmiyah. Beirut BULUGHUL MARAM Oleh. Al-8216Allamah al-Imam Ibnu Hajar al-8216Asqolani rh Terjemahan. Al-8216Allamah Ustadz A. Hassan rh Terbitan: Lebenslauf Diponegoro. BandungSaya ingin bertanya arwah bapa saya mempunyai 3 org anak perempuan bersama dengan arwah ibu saya dän mepunyai seorg anak perempuan hat eine Bersam bekas isteri pertama. Arwah mempunyai tanah als belum sempat dibahagikan tanah tersebut kepada kami 3 beradik. Arwah memang selral berkata untuk meminta saya menguruskan kesemua tanah tersebut dan harus dibahagikan sama rata diantara kami bertiga beradik. Persoalannya sekarang ialah bagaimana pula hak bagi anak perempuan bekas isterinya yang pertama Ich bin mir nicht so sicher. Kalau salah, ustaz alahkam tolong betulkan. Soweit Islam betrifft, selagi Mana anak perempuan itu datang Dari nasab Yang SAH (walaupun ibubapanya bercerai hidup atau mati), maka ia beroleh hak dalam Faraid. Fräulein Allah S. W.T: Allah perintahkan kamu mengenai (pembahagian harta pusaka untuk) anak-anak kamu, iaitu bahagianischen seorang anak lelaki menyamai bahagianischen dua orang anak perempuan. Tetapi jika anak-anak perempuan itu Lebih Dari dua, maka Bahagian Mereka ialah dua pertiga Dari harta Yang ditinggalkan oleh si mati dan jika anak perempuan itu seorang sahaja, maka bahagiannya ialah satu perdua (separuh) harta itu dan bagi ibu bapa (si mati) , Tiap-tiap seorang dari keduanya: Satu perenam dari harta yang ditinggalkan oleh si mati, jika si mati itu mempunyai anak. Tetapi jika si mati tidak mempunyai anak, Sedang Yang mewarisinya hanyalah Kedua ibu bapanya, maka Bahagian ibunya ialah satu pertiga. Kalau pula si mati esu mempunyai beberapa orang saudara (adik-beradik), maka bahagian ibunya ialah satu perenam. (Pembahagian itu) ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial...................................... LBU-bapa kamu dan anak-anak kamu, kamu tidak mengetahui Siapa di antaranya Yang Lebih dekat serta banyak manfaatnya kepada Kamu (Pembahagian harta Pusaka dan penentuan Bahagian Masing-Masing seperti Yang diterangkan itu ialah) ketetapan Dari Allah sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana. (Surah An-Nisa: ayat 11) Sekiranya bukan dari nasab yang sah, ia tidak layak mendapat hak dlm harta perwarisan. Nasih Assalamualaikum. Mungkin pihak panelis al ahkam bolehhuraikan denganlebih lanjut lagi persoalan di atas emandangan ramai di antara kita yang kurang arif mengenainya. Penjelasan Lanjut mengenai ayat surah An-Nisaa8217: ayat 11. Kata ashabab dalam bahasa Arab bererti kerabat seseorang Dari pihak bapa. Disebut demikian, yakni kerabat bapa - menguatkan dan melindungi. Dalam kalimat bahasa arabischen banyak digunakan kata ushbah sebagai ungkapan bagi kelompok yang kuat. Demikian juga di dalam Al-Quran, kata ini sering kali digunakan, di antaranya dalam firman Allah berikut: Mereka berkata: Jika ia Benar-Benar dimakan serigala, Sedang kami golongan (Yang Kuat), sesungguhnya kami kalau demikian adalah orang-orang yang merugi . (Surah Yusuf: Ayat 14) Maka jika dalam faraid kerabat diistilahkan dengan ashabah halb in der Krankheit mereka melindingi dan menguatkan. Inilah pengertian ashabah dari segi bahasa. Sedangkan pengertian ashabah menurut istilah para fuqaha ialah ahli waris Yang tidak disebutkan banyaknya Bahagian di dalam Al-Quran dan As-Sunnah dengan Tegas. Seakai Anak laki-laki, Anak laki-laki, Anak laki-laki, Anak laki-laki, Saudara Kandung laki-laki als Saudara laki-laki Seayah, Dan Saudara Kandung Ayah. Kekerabatan mereka sangat kuat kerana berasal dari pihak ayah. Pengertian ashabah Yang sangat masyhur di kalangan Ulama fara8217id ialah orang yang menguasai harta waris kerana ia Menjadi ahli waris Tunggal. Selain esu, ia juga menerima seluruh sisa harta warisan setelah ashhabul furudh menerima als mengambil bahagian masing-masing. 8216Ashabah dibahagikan kepada 2 bahagianische iaitu ashabah nasabiyyah (kerana nasab) dan ashabah sababiyah (kerana sebab). Ashabah nasabiyyah diperincikan DGN Lebih Detail kepada 3 Bahagian yakni: 1. ashabah bin nafs (nasabnya tidak tercampur unsur wanita), 2. ashabah bil ghair (Menjadi ashabah kerana Yang Lain) 3. ashabah maal ghair (Menjadi ashabah bersama-Sama dengan Yang Lain ). Anak perempuan Gästebewertungen details 8216Ashabah bil Ghair. Dalil 8216Ashabah Bil Ghair Firman Allah S. W.T Bahagian seorang anak lelaki sama dengan Bahagian dua orang anak perempuan (Sura An-Nisa: ayat 11). FirmanNya lagi dan jika Mereka (ahli waris itu terdiri Dari) Saudara Laki-laki dan perempuan, maka Bahagian seorang Saudara Laki-laki sebanyak Bahagian dua orang Saudara perempuan (an-Nisa: 176). Ul ul ul ul ul......................................................... Mereka berpendapat bahwa kata ikhwatan tidak mencakup Saudara Laki-laki atau perempuan Yang seibu, disebabkan hak waris Mereka berdasarkan fardh (termasuk ashhabul furudh) bukan sebagai ashabah. Selahu, hak waris mereka Wortspiel antara laki-laki als perempuan adalah sama rata, berdasarkan firmanNya: 8220Maka mereka bersekutu dalam yang sepertiga itu (Surah An-Nisaa: Ayat 12). Dalam persoalan di atas, anak perempuan seAyah mempunyai hak dalam perwarisan. Kalau ada salah silap, harap betulkan. Wallahua8217lam. Adus: fuhh Rujukan: Mawarith-Fil-Islam, Syeikh Muhammad Ali As-shabuni Assalamualaikum Saya kini sedang menuntut von jepun dan mempunyai seorg keluarga angkat di sini. Ial.. Ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial....................... Adakah ini juga dikatakan sbg bersubahat DGN arak Berkaitan dengan alkohol Nabi sah melaknat Sepuluh golongan Manusia dengan sabdanya: Sesungguhnya, Allah Telah melaknat Khamar (Minuman beralkohol) dan Telah melaknat orang yang mengeluarkannya, orang yang untuknya ia dikeluarkan, orang yang meminumnya, orang yang menyajikannya , Orang yang mambawanya, orang yang untuknya ia dibawa, orang yang menjualnya, orang yang memperoleh hasil jualannya, orang yang membelinya, dan orang yang baginya ia dibeli. (Riwayat At-Tirmidhi dan Ibn Majah) Kalau ya, bagaimanakah cara Nye utk berhikmah DLM perkara ini Soalan ini mirip dua soalan dalam Koleksi Fatawa terbaru Prof. Dr. alImam Yusof alQaradawi (Fatawa Muasirat, JLD 3, Edisi 2001) Soalan 1 kiriman Muslim yg bermastautin Von Japan dan bekerja von Salah sebuah syarikat von Jepun. Der Schiedsrichter pfeift das Spiel an und schießt den Ball ins Tor. Masalah hat eine Flanke von der linken Seite, nachdem er seinen Gegenspieler umgemäht hat. Soalan 2 datangnya Dari Muslim yg sudah menetap di Jepun dan masalahnya dia sering berinteraksi DGN masyarakat Jepun Yang rata2 amat gemarkan Arak, segenap lapisan masyarakat Jepun amat Gemar meminum arak ini. Pengirim itu mengemukakan hadis Imam atTermidhi (2801), adDarimi (2098) dan Imam Ahmad (3339), Bsiapa yg beriman DGN Allah dan Hari Akhir, janganlah ia duduk Pada hidangan yg diedarkan padanya Khamar (Arak). (Termidzi: hasan gharib). Ingrj Jawapan Qardhawi (diedit utk alAhkam) Perkara2 yg diharamkan Allah dibahagi kepada beberapa jenis: Haram yg mutlak tanpa kompromi walaupun Dharurat. Cth: mengahwini ibu sendiri, nenek, atau anak2 perempuan (AQ 4:23) b. Haram tapi diharuskan bila berlaku dharurat Cth: bangkai, darah, babi. (AQ 2: 173) c. Haram tapi diharuskan Saat munculnya keperluan dan maslahat. Ini ditujukan terhadap perkara2 yg diharamkan bukan kerana zatnya tapi kerana ia Membrana kepada matlamat akhir yg diharamkan itu. Cth ein: Zina itu Haram. Apa jua yg menjurus kepada Zina itu adalah haram: berdua-duaan, menonton VCD lucah, Melihat aurat perempuan Maka dalam kes di atas: Zina itulah Haram yg Berat, perkara2 yg menjurus kpd haram itu dinamakan haram yg Ringan b. Arak itu haram meminumnya. Apa yg menjurus kepada hukum minum arak ini adalah muharramat yg ringan: yg membawa arak, yg menghidangkan, menjual, duduk bersama peminum arak. Tujuan diharamkan perkara2 ini supaya jalan ke arah meminum arak es ist tertutup. C. Berada dalam negara musyrikin juga tertegah kerana menghindari dari jatuh dalam yg haram, kesyirikan dan riddah Zurück zu den Suchergebnissen Bagi kes b. Berada dalam masyarakat nichtmuslimischen yg budayanya meminum Khamar, jika muslim berada dalam situasi itu terpaksa duduk DGN peminum Arrak dan kekadang terpaksa membawa arak kepada Mereka. Hukum asalnya haram als menjadi kewajipan moslemischen menjelaskan budayanya kepada mereka. Jika itu Sukar dilakukan dan JIKA ada keperluan utk kita berada dalam Majlis begitu atau tujuan kita berada dalam Majlis itu kerana ada maslahat, atau menghindari mudharat dan ada strategi jangkapanjang, maka ia dibolehkan. Kes c. Menetap bersama orang musyrikin sebagai anak angkat mereka es ist asalnya tertegah. Tapi harus jika ada maslahat atau seseorang es ist dipaksa. Kesemua ini tertakluk Pada ayat: Tetapi bsiapa yg dalam keadaan terpaksa Sedang ia tidak rela dan tidak melampaui batas, maka tida ada Dosa baginya. AQ 2: 173 Allah menginginkan dengan kemudahan dan tidak menginginkan bagimu kesusahan (AQ2: 185). WA Apakah hukumnya kita bat aqiqah kepada anak kita tapi anak kita sudah Wortspiel baligh Alhamdulillah. Akan kami kuba menjawab soalan sdr Tholiban dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah. Umat ​​Islam diseru Agar tidak mengabaikan Amalan aqiqah walaupun hukumnya sunat kerana Sabda Nabi sah: Setiap anak Yang lahir itu tergadai dengan aqiqahnya, disembelih (kambing) untuknya Pada hari ketujuhnya, dicukur kepalanya dan diberi Nama - Riwayat Al-Nassaai 4220, Abu Daud 2838, Al-Tirmudzi 1522, Ibn Majah 3165 - dikelaskan allah Al-Albani sebagai Sahih didalam Sahih Abi Daud. Jawatankuasa Fatawa Daaimah Saudi (11442) menyatakan: .1563 1611 1548 16141611 15481563 1548 Aqiqah. merujuk kepada Sterne Yang ingin di qurbankan Pada hari ke 7 setelah dilahirkan sebagai tanya bersyukur kepada Allah keatas dikurniakan anak, Samada lelaki atau perempuan, dan ia adalah Sunna Kerana terdapat Hadithen-Hadithen Yang meriwayatkannya. Bagaimana pula jika kanak-kanak sudah melebihi umur 7 hari atau sudah baligh Menurut Dr Wahbah Al-Zuhaily didalam buku Fiqh Al-Islami (III), ada dikalangan Ulama Hanbali mengatakan bahawa aqiqah sunat dilakukan oleh dirinya sendiri (empunya Diri) dan tidak dikhaskan untuk Kanak-kanak, maka ibu-bapa bolehlah melakukan Aqiqah untuk anak-anak yang telah baligh. Ini adalah kerana bagi pendapat mereka tidak anzeigen ada masa akhir yang ditetapkan untuk melakukan aqiqah. Menurut Jawatankuasa Fatawa Daaimah Saudi (11439): 1548 1548 1548 1548 1548 1548 Aqiqah adalah sunnat muaakkadah, bagi lelaki 2 ekor kambing Yang sesuai untuk disembelih, dan bagi perempuan Sekor kambing, dan sembelih Pada hari ke 7, dan jika terlambat melebihi 7 hari, maka dibenarkan menyembelih bila-bila Waktu, dan tidak ada dosa melambatkannya, dan Lebih Afdal dilakukan dimasa yang terdekat Dengan kata gelegen, melambatkan aqiqah tidaklah Menjadi masalah, cuma seafdal-Afdal aqiqah ialah pada hari yang ke 7, sebagaimana yang diriwayatkan didalam Hadithen. 1.Al-Lajnah al-Daa8217imah li8217l-Buhooth al-8216Ilmiyyah wa8217l-Ifta8217 - 11. Cetakan ke 3. Riyad. Dar Al-Muid, 2000. 2. Dr. Wahbah al-Zuhaily. Al-Fidsch Al-Islami wa adillatuh - III. Cetakan ke 3. Beirut. Dar Al-Fikr, 1989. Pendapat yg dikemukakan von Syaikh kami: Ustaz Kamin von itu dinamakan Pendapat Kanan. Yakni Mitglied kelonggaran fiqih yg maksimum kepada umat. Kalau kita bentangkan isu in: Apakah hukum AqiqahNasikhah selepas sudah baligh Pendapat kanan: Boleh kerana akikah itu tanpa sempadan umur. Pendapat Kiri: Tidak boleh kerana waktunya ditentukan iaitu Pada hari ke 7. (Maliki dan Ahli Hadis) Apakah pendapat yg pertengahan Kita bawa contoh: Majlis Walimatul Urus (kenduri kahwin) Pendapat kanan: boleh mengadakan Majlis walimah sepanjang tahun Pendapat Kiri: Majlis walimah hanya disambut pada hari akad nikah sahaja pendapat Pertengahan: Lingkungan sebulan selepas akad Ini contoh sahaja kerana nak Tunjuk konsep pendapat kanan-Kiri dan pertengahan. Kembali kita pada Aqiqah. Mengatakan waktunya terbuka melewati usia baligh adalah terlalu longgar. Walaupun pendapat ini boleh diamalkan tapi ia bercanggah dengan definasi Aqiqa Secara istilah dan syara kerana ia merujuk Pada Majlis menyambut orang Baru lahir. Amat Ganjil Bila Aqeeqah yg dinisbahkan pada bayi disambut oleh seseorang yg dah tua bangka. Bila seorang berumur 45 tahun mengundang orang makan, dia memberitahu ini majlis Aqeeqahnya. Pendapat kiri: Aqeeqah hanya pada hari ke 7 sahaja. Pendapat ini benar sebab von ada dalil2 und sahih tapi amat menyulitkan. Kerana ada bayi yg terpaksa diwadkan kerana Ikterus atau komplikasi atau kesulitan ibubapa kerana masalah kewangan maklumlah terpaksa membayar bil Krankenhaus yg agak tinggi Sekarang ni. Pendapat pertengahan ialah Mana-Mana yg Mampu dan bersedia, lakukan Pada hari ke 7. Jika ada kesulitan Pada Minggu berikutnya (ke 14, dan akhir sekali Pada Minggu berikutnya (hari ke 21) Jika dah terlepas Pada Tarikh itu, anggaplah Sunna itu terlepas dan tak usahlah bersedih hati kerana tidak melakukan Suatu Sunna kerana kefahaman beranggapan ia adalah wajib pun Suatu yg ekstrim juga Maksimum ke Minggu ke tiga ini adalah hadis marfu Dari Tabrani (asSagheer: 1256). Pendapat kanan yg menganggap Aqiqa itu Hutang hingga terpaksa ditunaikan hatta hingga ke peringkat baligh adalah tidak tepat Sebagaimana hadis dalam naylul Awthor (6213) barangsiapa di antara kalian yg ingin menyembelih utk kelahiran bayinya maka hendaklah dia lakukan Rumusan. Aqiqa ialah Suatu Ereignis sempena kelahiran Jika menyembelih pada hari ke 7 ia amat menepati Maksud kenduri itu kerana. bayi itu masih panas lagi. Begitu juga walimah alurus jika dilakukan setahun selepas akad nikah, tentulah dah tak meriah lagi terutama bila Pengantin dan berbadan dua. Itu sedikit koreksi thtl terhadap pendapat von Dr. Wahbah dan Lajnah von Daimah kerana pendapat von tidak disandarkan von pada dalil. WA Saya memperolehi tawaran pekerjaan di sebuah Syarikat Telekomunikasi tempatan, Syarikat ini dipunyai oleh Syarikat luar negara (61) dan Berjaya Gruppe (20). Seperti diketahui Syarikat Berjaya-Gruppe ini mempunyai banyak anak syarikat, salah satu nya ialah syarikat yang mengusahakan perjudisch. Yang jelasnya syarikat yang mengusahakan perjudian ini Mitgliedschaft kejtungan yg besar kepada Berjaya Group. Ada kemungkinan nya modal Yang disalurkan itu juga datang Dari Pada keuntungam Yang disumbangkan Dari Syarikat Judi tersebut lalu dilaburkan sebanyak 20 bagi menubuhkan Syarikat Telekomunikasi bersama Syarikat Dari luar negara. Masalah Saya, adakah dibolehkan bekerja di Syarikat Telekomunikasi tersebut Pendapatan dikira halal atau haram Yang ideal bagi setiap Mukmin yg bertaqwa hendaklah memilih kerjaya yg 100 halal, tapi Apakan Daya realiti atau Fiqh alwaqe tidaklah begitu hatta bekerja di sektur Awam sekalipun tidaklah 100 bersih dan halal. Persoalan mengenai kerjaya spt Hotel Dan Perbankan Konvensional pernah diajukan kepada Prof. Dr. alImam Yusof alQardhawi, Mufti Katar dan dianggap mujtahid yg terulung abad ini (lihat Fatawa Muasirat) Ringkasnya: Harus undeinem bekerja di Syarikat Telekomunikasi tersebut kerana ia tidaklah Secara langsung terjebak DGN Dosa besar ( maksudnya jikalau undeinem bekerja di Syarikat Induk Berjaya spt pegawai Pemasaran Sport-TOTO), maka itulah Maksud terlibat Secara direkten DGN dosa besar, tapi tidak jika berkerjaya DGN anak Syarikat Berjaya, antaranya Sänger, Cosway, Freizeit, Air Asia, dsbnya atau bekerja DGN Syarikat Yg mana ada saham Berjaya Gruppe) Dalil2: a. Allah menginginkan dengan mu kemudahan dan tidak menginginkan denganmu kesulitan AQ 2: 185 b. Allah menginginkan utk memberi keringan terhadapmu als manusia diciptakan dalam keadaan lemah AQ: 4: 28 c. Allah tidaklah menginginkan utk menjadikan kesulitan atasmu. AQ: 5: 6 WA Rasional yg lain: Umat islam dalam keadaan lemah serba serbien, maka manfaatlah pengalaman als pendedahan di sektur IT als Komunikasi demi masa depan Islam juga. Itulah niat yg mesti ada. WA Ustaz,..... Ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah......................... Islamic Fiqh Academy atau Kesatuan Fiqh Sedunia dalam sidangnya ke 14 Pada 8 8211 13 ZulQaedah 1423 H (11-16 Januar 2003) Yang lalu Telah memutuskan (qarar Nombor 127 (141). Bahawa semua permainan dan pertandingan Yang HADIAHNYA diambil Dari hsail Kumpulan wang Dari .. peserta Hukumnya adalah HARAM HADIAH TERSEBUT Kerana ia mengandungi unsur Judi Hadiah yg dibenarkan dalam Islam adalah: -... 1. Hadiah di dermakan oleh pihak ketiga yg tidak memasuki pertandingan Manakala wang peserta hanyalah utk kegunaan pentadbiran pertandingan 2. Hadiah diambil daripada separuh . wang perserta manakala yang gelegen digunakan untuk kegunaan pentadbiran pertandingan Sidang Majlis Ulama Sedunia juga menetapkan bahawa dalam pertandingan promosi perniagaan, antaranya: -.. 1. Jenis Kad yang menawarkan keismtewaan diskaun harga di tempat2 dan perkhidmatan tertentu Jika kad tersebut mensyaratkan pembayaran yuran tahunan dan Ia ia................................................... 2. Jenis Kad yg diberi perkuma oleh syarikat utk tujuan promosi barangan mereka tanpa dikenakan bayaran lalu Hadiah disediakn. Ia adalah HARUS. 3. Pemberian mata apabila menggunakan sesuatu perkhidamatan spt Kapal Terbang dll. Lalu di beri mata tertentu dan mata ini kiranya terkumpul dalam jumlah tertentu, melayakkan einzeln tersebut mendapat hadiah tertentu. Ia adalah HARUS. 4. Membayar harga telefon Yang tinggi (Lebih Dari biasa) kerana ingin memasuki sesuatu pertandingan melalui kaedah telefon adalah HARAM DAN JUDI Syarat Umum Pertandingan yg dibenarkan syarak: 1) pertandingan tanpa hadiah adalah dibenarkan dalam perkara2 yg tidak terdapat nas syarak mengharamkannya DGN Terang. 2) Pertandingan dengan hadiah adalah Harus jika memenuhi syarat berikut: a - wajiblah mempunyai matlamat, tujuan serta cara pelaksanaan dan skopnya tidak berlanggar DGN syarak b - Hadiah mestilah tidak datang Dari sumber yuran seluruh perserta. C - Mestilah tidak Membrana Kepada Melakukan Perkara Haram Dan Meninggalkan Wajib. Irbid. Jordanien 12 Jun 2003 Sumber. Qarar Majma8217 Fidschi Sedunia dan, Akhbar As-Sabil, Jordanien merujuk kepada 1. Jenis Kad Yang menawarkan keismtewaan diskaun harga di tempat2 dan perkhidmatan tertentu. Jika kad tersebut mensyaratkan pembayaran yuran tahunan dan bulanan atau apa jua yuran, maka ia adalah HARAM kerana terdapat unsur Judi dan gharar Yang ditegah di dalam Islam. Adakah kad kredit juga adalah haram penggunaannya Terimakasih kerana menyalurkan keputusan (Qarar) Majma Fiqh Alamiyah itu, kami sendiri pun belum menelitinya kerana ia masih Baru (tahun 2003) Kad kredit tidak termasuk dalam pengharaman Kad Diskaun (Discount Card). Kad kredit yg dimaksudkan mungkin Karte anzeigen Kad Diners Club atau American Express, kerana ini adalah Charge Karte. Adapun pemegang Kad Kredit yg dikeluarkan oleh Bank atas Nama VISA atau Master termasuk Kad Visam-Card Bank Islam dan Kad Kredit atTaslif Bank am Bank memang mengenakan Jahresgebühr (yuran tahunan) bagi kad biasa dan Goldcard kecuali beberapa Bank yg memberi yuran tahunan percuma spt EON Bank. Qarar yg dikeluarkan oleh Majma Fiqh itu terlalu ringkas dan tidak merincikan jenis2 kad yg ada dalam pasaran: Kad Bonuslink, RealRewards, Kad Pasaraya spt Jusco, Metrojaya, Isetan, Parkson, Fajar, Makro-, dsbnya Atau Charge Card spt American Express dan Diners Kad kredit Yg dikeluarkan oleh Bank2: Mastercard dans Visa Kad kredit yg dikeluarkan von Perbankan syariah. Pemahaman Saya mengenai qarar itu ialah Charge Card spt American Express dan Diners Club yg mana pemegang Karte ini selalunya menikmati diskaun di gudang2 terpilih, hotel2 yg mengambil Bahagian dan Pasaraya tertentu. Ial ial Islam Islam Islam........................ Jika undeinem memerlukan kad kredit, pilihlah Kad kredit Dari Bank Islam atau Arab Malaysia yg menawarkan kad kredit Secara Islamik atau memilih kad kredit Dari Bank yg tidak mengenakan yuran tahunan (spt EON Bank). WA Bagaimana kedudukan zakat pertanian (padi) von Malaysia nie ini adalah situasinya: Sekarang ini semua Usaha padi perlukan upah, baja, racun dan kos jentera (tuaikubota dll) ini semua adalah melibatkan dengan kos-kos Yang tinggi terutamanya racun Yang Baru kerana adanya Rumput-Rumput dalam petak Sawah Yang tak mati dengan racun Yang Lama. So racun nie mahal ii. Lebenshaltungskosten (Kos sara hidup) yang tinggi dan biasanya petani nie tak dapat pembelaan dari kerajaan. Soalan Saya bagaimana dengan Zakat Mereka, apakah Zakat Yang dikeluarkan selepas penolakan semua Gemeinkosten atau Ikut cara Lama dapat padi pastu keluar Zakat dan Lepas Baru tu Baru Tolak Kosten (kalau macam nie, Perlu ada satu penyelesaian Yang komprehensif) Sdri sritanjung dahpun menghantar persönliche Nachricht Supaya saya cepatkan menjawab soalan Zakat pertanisch ni. UTK perhatian semua, Sejak akhir2 ini thtl agak sibuk sikit, dah lumrahlah, kekadang ada tahun tu Saya agak kesibukan, Saya harapkan Ustaz kairo, Ust Pndkr Lebih banyak menjawab. Saga ni nak jawab soalan yg berat2 aje. Wbmnp, sagena cuba selesaikan masalah anda. ein. Nisab zakat padi ialah: 5 Ausaq bersamaan dgn 653 Kilogramm. (Dalil: HR Ahmad, alBaihaqee dari Abu Hurayra ra) Metodenya: 10 dari jumlah ernte (hasil) jika menggunakan sumber asli, spt luft hujan dan tanpa kos pertanian. 5 jika menggunakan kos saliran dan lain2 Eingang. Di Malaysia menggunakan metode ini yakni 5 kerana menggunakan saliran dan kos eingabe yg tinggi. Ada cara gelegen: Yakni Anzahl der Beiträge hasil pengeluaran ditolak kos pengeluaran dan bakinya dikenakan Zakat 5. Dr. Abdul Karim Zaydan, alMufassal JLD 2 Dr KH Didin Hafidzuddin, Zakat: panduan Praktis, Gema Insani Jakarta, 1998 ms 67. WA Antara Islam dan Kapitalis mengenai produktiviti .. (()) Alhamdulillah. Segala Puja 8211 Puji hanyalah milik Allah Taala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullahs s. a.w, ahli keluarga Baginda Yang suci, para sahabat Yang kesemua Mereka itu merupakan golongan Yang amat Mulia, para Ulama Yang mukhlisin. Para mujahidin von Jalan Allah Taala dan seluruh muslimin. Amin. Terima Kasih kepada Saudara Vollständig Yang mengemukakan soalan di atas. Memang benar terdapatnya von beberapa persamaan von antara ajaran von Islam dengan selainnya. Bukan sahaja di dalam masalah ekonomi. Akan tetapi di berbagai bidang. Contohnya di dalam bidang 8216Aqidah. Um um............................. Umat ​​bukan Islam Wortspiel perkaya adanya Tuhan (Tuhan-Tuhan). Cuma nama dan sifat sahaja yang berbeza. Walaupun kadang-kadang ada juga nama dan sifat yang sama di antara Tuhan kita dengan tuhan-tuhan mereka. Umat ​​Islam Percaya Adanya Nabi sebagai penyampai ajaran Allah Ta8217ala. (Gautama Sidharta Budha asalnya dianggap Nabi oleh penganut ajarannya, Kemudian Dikultuskan lalu dianggap sebagai Tuhan) (Übersetzung auf Deutsch). Umat ​​Islamische Kulturen adanya para malaikat a. s. Kitab-Kitab Suci dan adanya hari akhirat. Begitu juga dengan mereka. Contohnya di dalam bidang Syari8217ah (Perundangan dan Hukum-Hakam). Umat ​​Islam mengerjakan sembahyang. Begitu juga dengan kaum bukan Islam. Umat ​​Islam melakukan rukuk von sujud di dalam sembahyang. Begitulah juga dengan Kaum Budha von Tibet. Umat ​​Islam berpuasa. Umat ​​bukan Islam Wortspiel ada berpuasa. Umat ​​Islam menunaikan Haji von BaitulLahi al-Haram von Makkah al-Mukarramah. Umat ​​Kristian Katholische mengerjakannya von Vatikanstadt. Umat ​​Kristian Ortodoks pula mengerjakannya di Pergunungan Sinai (Thur Saina8217) di Mesir dan juga al-Quds di Palestin. Umat ​​Hindu pula menunaikannya di Indien selepas 8220 membersihkan Dosa-Dosa 8220 Mereka di Sungai Ganges. Banyak lagi contoh-contoh persamaan di antara ISLAM dengan AJARAN-AJARAN dan Agama-agama gelegen, Akan tetapi ISLAM Tiada KENA-MENGENA DAN Tidak MENCEDOK AJARAN ITU SEMUA. Samalah seperti islam menganjurkan persamaan dan keadilan. Akan tetapi bukanlah persamaan dan Keadilan Yang difahami oleh Komunisme dan Sosialisme. Islam juga menganjurkan agar umatnya menjadi umat yang produktif dan mencari kekayaan. Akan tetapi tidak sama dengan ajaran Kapitalis. Secara ringkasnya Yang dapat kami berikan di sini mengenai CIRI-CIRI PERBEZAAN DI ANTARA ISLAM dengan Kapitalisme DARI Sudut EKONOMI adalah seperti berikut: ISLAM. Kesemua sistemnya temasuklah sistem ekonominya Berasal Daripada Allah Ta8217ala. KAPITALISME. Sistemnya direka-cipta oleh manusia yang mempunyai sikap lupa. Lalai Cuai dan alpa. ISLAM. Menganjurkan kekayaan dan produktiviti. Akan tetapi melarang digunakan segala cara Yang bertentangan dengan AJARAN dan tuntutannya untuk merealisasikan impian itu. KAPITALISME. Kejarlah kekayaan dan produktiflah dengan segala cara yang boleh dikuasai. tanpa mengira Halal-Haram. Bagi kapitalis. 8220 The End Justify The Means 8220 ( Matlamat Mengharuskan Segala Cara ). ISLAM. Mewujudkan sistem ekonomi yang baik. Di atas dasar keadilan. Di atas dasar 8220 Taradhin Bainakum 8220 ( saling redha-meredhai sesama kami ). Membantu golongan yang susah dengan dasar 8220 at-Ta8217awun 8220 ( Berkerja-Sama ) dan 8220 at-Takaful Ijtima8217ie 8220 ( Jaminan Keselamatan Sosial ). Menentang sebarang bentuk penindasan terutamanya Sistem Riba . KAPITALISME. Mewujudkan manusia yang berkasta-kasta. Yang kaya makin kaya. yang miskin terus menjadi miskin. Meluaskan lagi amalan Riba yang menjadi teras ekonomi Kristian Protestant dan Yahudi di masa silam . ISLAM. Menitik-beratkan kepercayaan kepada adanya Allah Ta8217ala yang sentiasa mengawasi perbuatan kita semua ( walaupun dilakukan secara rahsia dan tersembunyi ) dan mendidik pula agar kita yakin bahawa semua perbuatan kita itu akan dipersoalkan di dalam 8220 mahkamah terbesar lagi teradil 8220 di Hari Akhirat kelak . colorblue KAPITALISME. color Tidak mengajar manusia mengenal siapakah Tuhan dan apakah itu Hari Akhirat. Akibatnya manusia menjadi tidak takut untuk berbuat apa sahaja sehingga kezaliman yang ada semakin berganda-ganda dan semakin tidak terkawal . ISLAM. Mengajar kita bahawa sebaik-baik makhluk adalah manusia kerana mereka mempunyai akal. perasaan dan juga diberikan bimbingan wahyu. Oleh itu. segala mu8217amalah ( urusan interaksi ) mestilah di atas dasar saling hormat-menghormati dan saling memahami di antara satu sama lain. Dan ini jugalah intipati semua agama dan falsafah akhlak yang lahir di Timur yang memandang manusia itu sebagai 8220 bayangan Tuhan 8220 di atas muka bumi . KAPITALISME. Mengajar bahawa manusia itu hanya dihormati apabila mempunyai wang yang banyak dan manusia ini tidak ubah hanyalah seumpama haiwan. Dan ini jugalah intipati falsafah dan ideologi yang lahir di Barat yang diwarisi oleh Kapitalisme . Itulah secara ringkas yang dapat kami berikan perbezaan di antara Islam dan Kapitalisme di dalam memandang konsep produktiviti dan ekonomi . Janganlah pula disangka apabila Islam menentang Kapitalisme. sudah tentu Islam ini adalah Sosialisme Komunisme. Tidak. Bukan Begitu. Islam bukanlah Falsafah Ajaran Timur mahupun Barat. Dan Islam bukanlah Kapitalisme mahupun Sosialisme. Dan Islam tidak pernah mengajar bahawa kalau tidak menjadi Kapitalis. sudah tentu kita menjadi Sosialis. Islam adalah Islam. Islam mempunyai syaksiahnya ( jati diri ) yang tersendiri. yang tidak mencedok mana-mana ajaran ciptaan manusia. ( Sila pelajari hal ini melalui pendahuluan buku APAKAH ERTINYA SAYA MENGANUT ISLAM. oleh al-8216Allamah Dr. Fathy Yakan ( ha ) di. alahkam2.hamku. myaudio2003index. phpqfampf2Fpendekar2FAPAKAHERTINYA ) Dan Sila lihat ke RUANGAN RUJUKAN amp SARANAN PEMBACAAN di bawah untuk mengetahui apakah sumber terbaik yang boleh dijadikan rujukan mengenai masalah ini . Sekian. Semoga ada manfaatnya bersama . Wallahu Aalam Bis Sowab Wahuwa Yahdi Ila Sabilir Rasyad 16171617 1617 16171617 RUJUKAN SARANAN PEMBACAAN 1 8211 ISLAM DI ANTARA KAPITALISME DAN KOMUNISME Oleh. Al-8216Allamah al-Imam Prof. Dr. M. Mutawalli asy-Sya8217arawi rh Terjemahan. H. Salim Basyarahil . Terbitan. Gema Insani Press. Jakarta ( 1988 ) 2 8211 POKOK-POKOK PANDANGAN HIDUP MUSLIM Oleh. al-8216Allamah Maulana Abul A8217ala al-Maududi rh Fokus pada halaman. 88 8211 104 ( Prinsip-Prinsip Ekonomi Dalam Islam ) Terbitan. International Islamic Federation of Student Oranizations ( IIFSO ) Cetakan. Malaysia ( 1981 ) 3 8211 KERUGIAN APA YANG DIDERITAI OLEH DUNIA AKIBAT KEMEROSOTAN KAUM MUSLIMIN. Oleh. al-8216Allamah Maulana Abul Hasan 8216Ali al-Hasani an-Nadwi rh Fokus pada halaman. 225 8211 245 Terbitan. International Islamic Federation of Student Oranizations ( IIFSO ) Cetakan. Stuttgart. Jerman ( 1984 ) 4 8211 ABU DZAR al-GHIFARI WA asy-SYUYU8217IEYAH Oleh. al-Imam al-Akbar Syeikh Dr. Abdul Halim Mahmud ( Bekas Syeikhul al-Azhar tahun 708217an ) Terbitan. Darul Ma8217arif. Kaherah 5 8211 al-MARKISIAH WAL ISLAM Oleh. Dr. Mustafa Mamud Terbitan. Darul Ma8217arif. Kaherah1 Bagi makhzab Syafie, Hanbali dan Maliki Fidyah wajib dikenakan ke atas orang yang gagal mengganti puasa sehingga masuk ke Ramadan berikutnya. Pertanyaan adakah terdapat Nas atau hadis yang mengatakan seseorang itu diwajibkan menggandakan fidyahnya jika masih tidak mengganti puasa di tahun seterusnya 2 Adakah hukum tersentuh bulu kemaluan sama dangan tersentuh kemaluan bagi yang berwuduk Bolehkah ustaz terangkan kawasan yang dikatakan kemaluan belakang. 3 Adakah sah solat berjamaah jika imam selesai membaca salam kedua makmum masih membaca tahiyyat akhir Adakah makmum harus berhenti membaca dan terus memberi salam sedangkan tahiyyat itu termasuk dlm rukun sembahyang Apakah status sembahyang makmum tersebut jika sepanjang solat dilakukan terdapat bacaannya yang silap terutama ketika bacaan tahiyyat awal dan akhir serta ketika sujud dan rukuk 1. Tidak terdapat nas (baik AlQur:an atau Hadis) mengenai fidyah yg dimaksudkan itu. Ia berdasarkan fatwa sahabat antaranya Ibn Abbas ra. Maka dengan ini pendapat Hanafi lebih rajih kerana penetapan fidyah memerlukan nas sedangkan ianya tidak ada. Fiqh Sunnah 2.1 Yang dimaksudkan menyentuh zakar ialah batang zakar itu bukan bulunya. Pendapat yg rajih tidak batal wudhu jika menyentuh zakar yg tidak disertai rasa syahwat atau ghairah. Tamamul Minnah 2.2 Kemaluan belakang (dubur) ialah tempat keluar najis. Dalam bahasa Inggeris dinamakan ANUS 3.1 Potonglah bacaan tahiyyat apabila sudah membaca selawat atas Nabi saw dan keluarganya. Maka sahlah solat anda. Perlu ditingkatkan keupayaan dan kelajuan anda hingga dapat menuruti Imam secara sempurna kerana dijadikan Imam itu untuk diikuti (HR Syaikhan dari Abu Hurairah ra) 3.3 Bacaan yg silap dimaafkan jika sedang belajar dan tidak dimaafkan kerana enggan belajar. Maka belajarlah dan hendaklah ada ustaz yg mensahihkan bacaan anda. (Yas-aluunak) KFC. McD dsb nya tu kan haram. sebab Amerika yang taukenya. jadi. bgmana pula dengan pekerja melayu-Islam yang bekerja di situ. dr segi pekerjaannya dan jugak pendapatannya adakah semuanya haram macam mana pulak dengan SYKT-SYKT besar lain yang jugak kepunyaan Amerika, England dsb. macam sykt komputer spt Dell, Acer dsb Terima kasih Sdr VHoutenJr. Pengharaman jenama KFC, MacDonald dan sebagainya dilihat dari perspektif fatwa pemboikotan produk-produk dari negara-negara yang mengancam dan menyerang Islam. Persoalan ini dikaitkan dengan persoalan Jihad, iaitu Jihad ekonomi. Ulama mengatakan hukumnya berdosa besar buat masa ini membeli produk-produk sedemikian, dan pengkelasan ini menyerupai pembelian dan penjualan terhadap barang-barang yang haram diperlakukan transaksi keatasnya. Rata-rata pengharamannya melibatkan produk-produk yang banyak mempunyai Alternatif, dan ianya bukan merupakan barang keperluan. Bagi membincangkan secara lanjut persoalan ini, adalah baik kita melihat Skop pengharaman tersebut, apakah haram pada umumnya bekerja dengan orang kafir dan apakah hukumnya berkerja dengan syarikat yang diboikotkan oleh orang islam, dan akhir sekali apakah hukumnya bekerja dengan syarikat bukan Islam tetapi mendatangkan faedah dan memunafaatkan orang Islam. Dasar umum bekerja dengan orang kafir Sebagai kesimpulan didalam bahagian ini, bolehlah kita merujuk kepada Fatwa yang dikeluarkan oleh Sheikh Muhammad Al-Salih ibn Utsaimin dari buku Majmu fatwanya : 16111548 . 1548 154815481548 1611 1617 15481548 1548 Kami menasihat saudara-saudara yang bekerja dengan orang-orang kafir untuk mencari kerja dimana tiada musuh-musuh Allah dan Rasulnya, yang menganut agama selain dari Islam. Jika ianya boleh dilakukan, maka itulah cara yang perlu dilakukan. Jika ia tidak dapat dilakukan, maka tiadalah dosa keatasnya kerana kamu melakukan kerja kamu, dan mereka melakukan kerja mereka masing-masing, TETAPI terdapat syarat yang perlu dipatuhi. Tiada ada apa perasaan sayang atau persahabatan didalam hati-hatinya, dan dia perlu mentaati segala ajaran syariah, baik dari segi mengucapkan tanhiah kepada mereka dan juga mengembalikan ucapan salam, dan seterusnya. Dan juga ia harus tidak menghadiri majlis pengkebumian, pestaperayaan, atau mengucap tahniah kepada majlis-majlis perayaan.1 Jelas menunjukkan bahawa pada dasarnya, tidaklah salah bekerja dengan orang kafir, cuma orang Islam perlu menjaga syariat-syariat Islam yang telah ditetapkan. Kita dilarang meniru-niru cara dan adat mereka selain dari kerja yang dilakukan. Ini berdasarkan bahawa syarikat orang kafir ini tidak langsung memusuhi orang-orang Islam. ----------------------- Boikot Produk Amerika dan Yahudi Ulama-ulama Islam telah memulakan kempen memboikot produk-produk keluaran Amerika dan Israel sebagai tanda jihad ekonomi terdapat musuh-musuh Islam pada masa ini. Elok kita imbas kembali fatwa yang dikeluarkan oleh Sheikh Dr. Yusuf Abdullah Al-Qadhawi. Kata beliau :Buat masa ini adalah menjadi satu dosa yang besar membeli produk-produk Amerika dan Israel. Disini kita bawa 2 perenggan didalam fatwa tersebut yang menunjukkan hukumnya BERDOSA dan ialah merupakan KEWAJIBAN menurutinya2: a. Pemboikotan itu Wajib15481548 1548 1548 1548 Disana merupakan Jihad Ekonomi, dan kita mengeluarkan fatwa terhadapnya bersama sama beberapa ulama-ulama yg menyatakan larangan terhadap barangan Israel dan Amerika, memulaukan, pemulauan terhadap barangan Amerika. Ini adalah KEWAJIBAN Ummah, Semua ini menunjukkan kemegahan Amerika. B. Berdosa besar jika ingkar1548 15481548 Pengharaman malah suatu DOSA dari DOSA-DOSA YG BESAR BARANG SIAPA YG MEMBELI BARANGAN ISRAEL DAN AMERIKA PADA MASA INI Ini merupakan salah satu jenis perjuangan JIHAD Ulama-ulama telah menyenaraikan beberapa produk-produk yang dikatakan begitu jelas menyumbang kepada musuh-musuh Islam terutamanya MacDonald, Kentucky Fried Chicken, Piza Hut, Pepsi, Coca-Cola, Johnson and Johnson, Mark and Spencer, StarBucks dan sebagainya. Produk-produk ini bukanlah merupakan barangan keperluan utama umat Islam dan umat Islam mempunyai banyak alternatif lebih-lebih lain didalam produk-produk makanan. Sheikh Dr Yusuf Al-Qardhawi melihat barangan-barangan seperti KFC, Pepsi, MacDonald sebagai satu sinonim atau lambang (syiar) kepada Amerika itu sendiri. ---------------- Bekerja di tempat produk yang di boikot Membeli barangan-barangan yang sebut diatas merupakan DOSA yang BESAR buat masa ini sudah tentu dikaitkan juga dengan mereka yang terlibat menjual barangan tersebut. Jika membelinya merupakan satu perbuatan dosa, maka sudah semestinya, bekerja dengan syarikat-syarikat kufar (atau sekutunya, atau francise) dan yang memusuhi Islam sudah pasti merupakan perbuatan yang diharamkan dan berdosa. Umat Islam dinasihatkan agar mencari alternatif lain bagi mengelakkan terlibat didalam perang ekonomi yang menyembelih dan membunuh rakyat-rakyat Palestine, Afghanistan, Iraq dan negara-negara Islam yang lain. Kini telah wujud istilah JIHAD EKONOMI bagi tujuan memberi kesan dan impak terhadap ekonomi musuh-musuh Islam, terutamanya Amerika dan Israel, walaupun pada mata kasar kita kelihatan sedikit Ulama mengharamkan menjual barangan yang haram seperti arak kepada orang Islam dan bukan Islam. Tiada bezanya hukum tersebut jika di applikasikan kepada menjual barangan-barangan yang disifatkan berdosa, cuma jangkamasanya ialah buat masa ini. Firman Allah swt : 16141614 1614161416141615 16141614 161816161618 16141618161516181614 . dan janganlah tolong-menolong dalam berbuat dosa dan permusuhan. (Al-Maaidah: 2) Menurut Sheikh Muhammad Al-Salih ibn Utsaimin, tidak dapat dinafikan lagi bahawa perkara ini sedikit sebanyak dapat membantu orang-orang kufar didalam aktiviti mereka menentang Islam. Secara ringkasnya, menjual atau terlibat didalam penjualan sesuatu yang berdosa itu merupakan suatu dosa. Bak kata ulama Redha dengan sesuatu maksiat itu adalah maksiat. Apa-apa juga perkara yang diperolehi dari yang haram (eg:pendapatan dsb) tetap Haram hukumnya. Sabda Nabi saw : Setiap daging yang tumbuh dari perkara haram maka lebih aula (terdahulu) api neraka baginya ------------------ Bekerja dengan syarikat komputer Menurut Sheikh Muhammad Salih Munajjid: Boikot ekonomi merupakan salah satu dari jenis Jihad menentang musuh-musuh Allah. Didalam beberapa kondisi terdapatnya sebab kepada orang Islam terlibat didalam perniagaan bersama-sama dengan bukan Muslim. Apa yang ditambah disini ialah : 15481548 1548 1548 . Jika barangan Amerika dan Yahudi itu mempunyai kepentingan kepada Islam, dan ianya tidak mungkin boleh didapati dari syarikat Islam atau negara-negara Islam, maka tidaklah salah membelinya, lebih-lebih lagi perisian (software) komputer atau teknologi yang akan memberi munafaat kepada orang Islam dengan cara lain dan ia bukanlah barangan yang digunakan sementara. 15481548 1548 . Jika anda berharap mendapat ilmu pengetahuan dari pengajian komputer, maka tidaklah salah jika meneruskan pengajian disana dan mendapat kemudahan yang diberikan. Begitu juga tidak menjadi salah jika mengkhususkan diri dengan database Oracle. Biarlah niat atau tujuan adalah memberi munafaat kepada orang Islam, dan cuba mengambil sepenuhnya dari cabang ilmu yang membenarkan anda melakukannya.3 CPU Intel, Komputer DELL dan sebagaimana tidak termasuk didalam ruang lingkup pengharaman. Apalah dia sebuah komputer tanpa CPU Bagaimana nak menjalankan komputer tanpa sistem pengoperasiannya, yang mana salah satu Sistem Pengoperasian PC yang terkenal ialah Microsoft Windows. Sudah tentu berkerja dengannya, menggunakan perisiannya atau perkakasannya dapat memeberi sumbangan kepada orang-orang Islam itu sendiri. Kesimpulannya: Jika bekerja disyarikat Amerika seperti DELL, INTEL dan sebagainya merupakan syarikat teknologi yang boleh memberi ilmu dan teknologi kepada oirang Islam, maka ulama-ulama membenarkan perbuatan tersebut. Jika syarikat tersebut merupakan barangan-barangan sampingan dan juga SECARA TERUS TERANG menyatakan sokongan kepada Yahudi atau Amerika, seperti Mark and Spencer (di UK, koleksi kewangan hari Sabtu dihantar terus kepada Israel), MOTOROLA, StarBuck, maka berkerja ditempat tersebut merupakan satu dosa yang besar dan Haram hukumnyai. Dr. As-Sayed Nuh, seorang sarjana Al-Azhar dan professor Hadith di Universiti Kuwait mengatakan. Kita harus membezakan apa yang dikatakan Daruriyyat atau kehendak keperluan dan Tahsiniyyat atau kemewahan. Berkata Sheikh Dr. Yusuf Al-Qardhawi: Orang Islam tidak dibenarkan bersetongkol dengan apa-apa perkara yang kena mengena dengan militan Yahudi yang inginkan perang menentang Islam dan Muslim dengan setiap gigi dan kukunya. Apa yang kita mahu lagi dari mereka yang menceroboh diatas bumi kita, merampas kedamaian dan keamanan dan meneruskan berlaku kejam terdapat apa sahaja yang ada didalam Islam ada siang hari4 Sebagai umat Islam, kita haruslah sensitif dan peka terhadap isu-isu dan peristiwa-peristiwa yang melibatkan umat Islam, dimana musuh-musuh Islam yang sentiasa mencari cara dan tipu-daya bagi menghapuskan Islam dimukabumi. Sudahlah kita tidak berjihad secara peperangan, maka sekurang-kurangnya kita boleh dan berupaya melakukan Jihad Ekonomi yang telah difatwakan oleh ulama-ulama Islam masakini. 1. Sheikh Ibn 8216Utsaimin. Majmu8217 Fataawa - 339, 40. Dar Al-Watan, 2000. 2. Dr. Yusuf Al-Qadhawi. Fatawa wa Al-hakam. url :qaradawisitetopicsarticle. aspcuno2ampitemno2090ampversion1amptemplateid130ampparentid17 3. Muhammad Salih Munajjid. Fatwa bekerja dengan syarikat komputer orang kafir. url: 63.175.194.25index. phplnaraampdsqaamplvbrowseampQR32564ampdgn3 4. Fatwa Boikot dari IslamOnline (Inggeris). url. islamonlinefatwaenglishFatwaDisplay. asphFatwaID69990 semoga Allah merahmati seluruh umat Islam di dunia ini, maaf sekiranya persoalan dibawah pernah diajukan. ada beberapa situasi yang pernah di alami oleh diri saya dan juga sahabat2 saya yang amat membimbangkan. Ia berkenaan hasil pendapatan dari syarikat seperti berikut: Situasi 1: sahabat saya berkerja di syarikat Motorola. yang kebanyakan kita tahu ia adalah kepunyaan yahudi. bagaimana dengan pendapatannya. (kini dia dah berhenti) Situasi 2: sahabat saya pernah bekerja di salah sebuah syarikat konsultan (mekanikal dan elektrikal) yang mana ada salah satu projek nya adalah kes studi untuk sebuah ladang babi - sistem pengairan dan ada projek menyiapakan sebuah hotel beserta dengan kasino. Walaupun dia tidak terlibat secara langsung dengan projek tersebut, adakah hasil pendapatannya shubhatharam. (dia pun dah berhenti kerja dr situ) Situasi 3: sahabat bekerja di salah sebuah syarikat automotif. masalahnya syarikat gergasi (syarikat ni ada di selluruh dunia) ini ada menaja sebuah pasukan bolasepak dari israel kalau tak silap Kelab Hapoel Tel Aviv. bagaimana dengan pendapatannya. Harapan saya semoga adalah sahabat yang dapat memberi penyalesaian atas situasi di atas kerana dr hasil inilah kita makan dan memberi makan keluarga kita (( )) Alhamdulillah. Segala Puja 8211 Puji hanyalah milik Allah Taala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s. a.w, ahli keluarga baginda yang suci, para sahabat yang kesemua mereka itu merupakan golongan yang amat mulia, para ulama yang mukhlisin. para mujahidin di Jalan Allah Taala dan seluruh muslimin. Amin. Terima Kasih kepada Saudara alzarq di atas soalan yang dikemukakan itu. Tidaklah mengapa soalan yang berkaitan dengan FIQH al-MU8217AMALAT ini diajukan selalu memandangkan semakin maju dan pesatnya dunia. maka semakin banyaklah pula jenis-jenis perkerjaan. Dan sudah tentulah berbagai perkerjaan itu perlu ditinjau drp sudut Islam agar pendapatan yang diterima itu diredhai oleh Allah Ta8217ala. doa Lantaran itulah kami selalu mengatakan. Masalah kerja adalah satu masalah yang agak rumit kerana di zaman moden ini kerja-kerja itu sudah begitu banyak jenis dan rupanya . Selain itu. kalau kita terlalu meluaskan skop HARAM dan SYUBHAT di dalam bidang pekerjaan. sudah tentu tidak ada seorang pun di kalangan umat Islam yang selamat daripada kedua-duanya. Kalau tidak terlibat secara langsung sudah pasti secara tidak langsung. Dan kalau tidak terjerumus. pasti debu-debu haram dan syubhat akan mengenainya jua. Oleh itu. tidak boleh kita terlalu meluaskan skop haram dan syubhat. kerana ia akan membawa kepada kesukaran yang amat sangat di dalam hidup. sedangkan Islam adalah agama yang memudahkan kehidupan manusia ( PERHATIAN. Sila fahami istilah memudahkan dengan memudah-mudah ataupun ambil mudah sambil lewa ) . Beirkut adalah jawapannya dengan taufiq dan hidayah Ilahi JAWAPAN BAGI SITUASI PERTAMA. Hubungan baik di antara Syarikat MOTOROLA dengan pihak Yahudi Israel adalah di antara perkara-perkara yang baru diketahui oleh umat Islam. Ianya lebih baru berbanding dengan maklumat yang diterima bahawa Motorola sebelum ini adalah di antara penaja terbesar Gerakan Kristianisasi di negara 8211 negara kita . Secara dasarnya tidak salah seseorang muslim itu berkerja dengan majikannya yang bukan beragama Islam. apatah lagi jika di lihat senario hari ini sendiri menunjukkan bahawa umat bukan Islam lah yang memegang tampuk ekonomi negara ( hatta di peringkat antarabangsa sendiri ). Walaupun begitu. umat Islam lebih digalakkan untuk menjadi tuan kepada diri mereka sendiri. bukannya asyik menjadi 8220 budak suruhan 8220 kepada golongan yang bukan Islam . Yang dilarang ialah berkerja dengan sesiapa sahaja yang memusuhi umat Islam dan agama mereka. Ataupun melakukan apa-apa kerja yang bertentangan dengan tuntutan Islam dan ajarannya . Berkenaan dengan Motorola. oleh kerana syarikat itu sendiri sudah diketahui umum sebagai salah-sebuah syarikat yang memberikan sumbangan terbesar kepada penubuhan Negara Haram Yahudi Israel dan juga Gerakan Pemurtadan. maka tidak syak lagi hukumnya adalah HARAM berkerja dengan syarikat ini . Adapun jika seseorang muslim itu baru tahu akan perkara tersebut. maka tidaklah mengapa dengan gajinya itu. Insya-Allah. ianya dimaafkan di atas dasar tidak tahu. Mudah-mudahan Allah Ta8217ala memaafkan kesilapan-kesilapan kita yang lalu disebabkan kejahilan kita ( 16141614 16171615 161416171614 16141614 ). Dan selepas diketahui hubungan di antara Motorola 8211 Yahudi Israel 8211 Gerakan Pemurtadan. maka TIDAK ADA SEBAB LAGI untuk seseorang muslim itu berkerja dengan syarikat itu. b Bukankah masih banyak lagi syarikat yang tidak menunjukkan permusuhan mereka terhadap Islam ini yang boleh menawarkan peluang perkerjaan kepada kita. Usahalah mencari peluang perkerjaan yang diredhai oleh Allah Ta8217ala . JAWAPAN BAGI SITUASI KEDUA. Syarikat yang menjadi tempat berkerja rakan saudara itu ( 1 ) Adakah semata-mata mendapatkan keuntungan hasil projek penternakan babi dan hotel yang mempunyai kasino itu sahaja ATAU , ( 2 ) Projek penternakan babi dan pembinaan hotel berkasino itu hanyalah SALAH-SATU drp berbagai projek yang diuruskan oleh syarikat itu. Kalau yang ( 1 ) itu maka jawapannya haramlah gaji yang diterima oleh rakan saudara itu disebabkan hasilnya HANYA datang daripada sumber yang haram . Kalau yang ( 2 ) pula. maka ini bererti syarikatnya sendiri menerima pendapatan hasil berbagai projek ( halal 8211 haram 8211 syubhat ) . Menurut kenyataan saudara di atas. nampaknya rakan saudara berada di dalam keadaan ( 2 ) kerana syarikatnya itu menerima keuntungan drp berbagai sumber . Dan oleh kerana rakan itu tidaklah berkerja untuk projek yang haram itu. maka insya-Allah gajinya itu tidaklah dapat dikatakan Haram ataupun Syubhat . Situasi rakan saudara itu samalah dengan situasi seseorang yang berkerja dengan Kerajaan Pusat yang mendapat keuntungan daripada berbagai sumber. termasuklah sumber yang halal dan juga yang haram ( seperti Loteri Kebajikan Masyarakat. Lesen Arak. Lesen Judi. Lesen Pelacuran. Lesen Fun Fair dan berbagai lagi tempat maksiat ) . Adakah seorang guru yang berkerja di bawah Kem. Pendidikan ( Kerajaan Pusat ) boleh dikatakan HARAM ataupun Syubhat gajinya lantaran K8217jaan Pusat sendiri mendapat hasil drp berbagai sumber termasuklah sumber yang haram dan syubhat itu. Adakah seorang kerani yang berkerja di Jabatan Perkhidmatan Awam ( JPA ) haram ataupun syubhat gajinya disebabkan majikannya ( Kerajaan Pusat ) turut sama mendapatkan hasil pendapatan drp sumber-sumber yang haram ataupun syubhat. Oleh itu gaji rakan saudara itu. tetap HALAL . Namun kalau dia mahu mencari perkerjaan di firma yang tidak terlibat langsung dengan sebarang urusan Haram ataupun Syubhat. maka itu lebih baik lagi dan merupakan ciri-ciri orang-orang yang bertaqwa . JAWAPAN BAGI SITUASI KETIGA. Syarikat automotif gergasi itu , ( 1 ) Adakah menerima keuntungan HANYA dengan menaja pasukan bola sepak Israel itu. ( 2 ) Atau. syarikat automotif itu juga mempunyai berbagai sumber masuk kewangan ( keuntungan ) daripada berbagai sumber. Situasi ketiga ini nampaknya sama dengan situasi kedua di atas . Mari kita fikirkan. sebagai contoh. Kita berkerja dengan Pejabat Tanah. dan pejabat tanah itu juga mendapat keuntungan dengan menaja majlis-majlis hiburan yang bertentangan dengan Islam. Selain itu. D. O nya juga 8220 makan suap 8220 ( setelah tokey-tokey karaoke dan fun fair bagi demi mendapatkan lesen perniagaan mereka ) . Maka adakah ini bermakna semua orang yang berkerja HARAM berkerja di pejabat-pejabat tanah. Tentulah tidak. Menurut pandangan kami ( dengan sekadar ilmu yang sedikit pada kami ini ) perkerjaan rakan saudara itu juga adalah HALAL . Sekian. Semoga ada jawapan di atas boleh membantu dan bermanfaat . Wallahu Aalam Bis Sowab Wahuwa Yahdi Ila Sabilir Rasyad 16171617 1617 16171617 Adalah menjadi kewajipan bagi setiap muslimin untuk memiliki fikrah Islam yang soheh. Justeru itu setiap muslim dan muslimat perlu kembali merujuk kepada sumber asli iaitu al-Quran dan sunnah Rasulullah salallahu alaihi wassalam. Misi al-Fikrah ialah memurnikan ajaran Islam dari pencemaran aqidah-aqidah yang menyimpang, pencemaran ayat-ayat al-Quran dari takwilan dan unsur Israeliyat, pencemaran al-Sunnah dari hadis-hadis lemah dan palsu, juga pemurnian hukum-hukum fiqih, akhlak dan sistem nilai. Ini dinamakan tasyfiyah al-fikriyah. Kemudian di atas pemurnian semula Islam itu dilancarkan pula proses pembinaan (tarbiyah) generasi baru Muslim. Imam al-Muhaddith al-Albani adalah pencetus manhaj tasyfiyah dan tarbiyah salafiyah ini. Koleksi link Malaysia, sila klik. al-Fikrah, Al-Ahkam, Minda Tajdid, Hafiz Firdaus, Al-Qayyim Net, Darul Kautsar, Pertubuhan Kebajikan Al-Nidaa Koleksi link Indonesia sila klik: Darus Salaf, Al Sofwah, Isnet Tulis Dr Qaradhawy Koleksi link bahasa inggeris sila klik: Kalamullah, Dr. Bilal Philip, Islamic Tube Net, Islam Online Net Koleksi link rujukan sila klik: Quran Exploer, Sahih Bukhari, Muslim, Sunan Abu Daud


No comments:

Post a Comment